9 februari 2016

Waarom, waarom? Waarom? zijn de bananen krom?!

Waarom zijn de bananen krom

 

Wanneer heb jij je voor het laatst afgevraagd: waarom?

Waarom doen we wat we doen, waarom gaat het zoals het gaat, waarom kan dit niet anders, waarom luistert er niemand naar mij, waarom krijgen we de boel niet in beweging, waarom blijft iedereen doen wat ze altijd al deden, waarom lig ik ‘s nachts wakker, waarom gaat de samenwerking zo moeizaam, waarom gaat de tijd zo snel voorbij…..

Deze waarom vragen zijn de oppervlakkige waarom vragen. Om achter het echte waarom te komen is het heel belangrijk om verder door te vragen. Net zolang vragen tot je uitkomt bij de waarom en dus bij het daarom.

Het echte doorvragen zijn we helaas verleerd, we denken al heel snel in aannames. We nemen niet echt de tijd om door te vragen: het zal wel zo en zo zijn…… Maar wat nou als de feiten heel anders zijn, dan lig je dus wakker van de verkeerde dingen.

Mensen kiezen hun eigen koers (wat en hoe) op het moment dat het voor hen niet duidelijk is wat de waarom is. Dan blijven ze liever in een oude werkwijze hangen dan over te schakelen naar de nieuwe manier. Of ze vermijden het om het gesprek aan te gaan met die collega die ze niet ‘snappen’. Ze bespreken niet met hun leidinggevende dat ze eigenlijk teveel of te weinig werk in hun takenpakket hebben, met burn-of bore-out als gevolg.

Ze geven niet aan dat ze zich niet (meer) betrokken voelen bij wat er allemaal speelt. Als gevolg daarvan nemen ze dan ook geen verantwoordelijkheid voor het eigen deel in het geheel.

Goed doorvragen is dus van groot belang en dat betekent: op de juiste tijd en manier de (open) vragen te stellen.
Zodat er uiteindelijke een zorgvuldige analyse kan plaatsvinden en vervolgens makkelijker een (juiste) conclusie getrokken wordt.

Door goed te vragen leer je beter luisteren.

De vijf voordelen van goed luisteren zijn:

  1. Mogelijkheid om het echte waarom in delen te splitsen
  2. Patronen te beschrijven
  3. De delen te classificeren
  4. Weten wat verder te onderzoeken
  5. Horen wat juiste interventies zijn om de waarom te beantwoorden

Op zoek naar de waarom maakt dus dat je uitkomt bij waar het nou eigenlijk echt om draait. De ‘hoe en de wat’ zijn namelijk veel beter zichtbaarder dan de ‘waarom’. De wat en hoe gaan over gedrag, wat doen mensen op welk moment en wat zie je ze dan doen.

Het onderliggende waarom staat niet op hun voorhoofd geschreven en dus zal je er naar moeten vragen.

Voor het bevragen van collega’s, teamleden, medewerkers zijn verschillende instrumenten beschikbaar vanuit innovatiefLerenLeren.

Wij ondersteunen bij het helder krijgen van de verborgen talenten, het eindelijk elkaar eens goed de waarheid zeggen op een constructieve manier, met elkaar zoeken naar de gezamenlijke waarom. We maken helder waarom bepaalde medewerkers/collega’s doen wat ze doen en wat jij dan kan doen.

Maar ook bij de zoektocht naar de eigen waarom en of je dan nu de juiste persoon op de juiste plek bent.

 

Feestmaand

Dit jaar bestaan we 10 jaar en daarom stellen we 10 analyse gesprekken beschikbaar (t.w.v.€175,-).

Samen analyseren we welke waarom voor jou op dit moment het belangrijkste is om op te pakken en helder te krijgen. Doordat wij doorvragen tot we bij het echte waarom zijn en jij er echt iets aan kan gaan doen.

Tot 1 maart stellen we vier teamscans beschikbaar (t.w.v. € 160,-) om daarmee te onderzoeken waar binnen het team de belangrijkste waaroms nog niet helder zijn.

Een gesprek is zo geregeld: bel ons op 06-517 80 259 of maak via onderstaande knop direct een belafspraak in mijn agenda.

button-3