8 maart 2016

Gedraag je! Je bent toch geen klein kind meer.

gedraag je

Salvador Dalí, Couple aux têtes pleines de nuages, 1936, Museum Boijmans van Beuningen (foto: Bram van den Oudenalder)

 

Gedrag roept gedrag op. Als een collega, teamlid of leidinggevende jou vriendelijk benadert reageer je anders dan wanneer die persoon jou heel agressief benadert.
Maar ga jij met een beetje ‘tegen wind’ direct als een hond met je pootjes omhoog liggen of sta je stevig op je benen en ‘blaf’ je terug? Kan jij omgaan met het gedrag van de ander als dat anders is dan het gedrag dat je gewoonlijk zelf laat zien?

Kan jij de persoon los zien van zijn gedrag? De ander ís niet vervelend maar doét vervelend. Herken jij het gedrag dat een hoge mate van irritatie bij je oproept en ben je vervolgens in staat om ‘tegen gedrag’ te vertonen?
Als je dat kan, dan loop je nooit meer tegen die ander aan die voor jou onbegrijpelijk gedrag vertoont.

Natuurlijk is het niet zo dat je in elk gesprek je zou moeten afvragen in welke positie je verkeert en wat je van het gedrag van de ander vindt. In de ‘normale’ communicatie verspringen de posities als vanzelf en vaak ook zonder dat er sprake is van vastlopende gedragspatronen.

Pas wanneer tijdens gesprekken, in teams of 1-1 onderling, de communicatie door de verschillende gedragspatronen niet meer soepel verloopt is het tijd voor actie. Want wat doe je als je denkt: het lijkt wel of die ander een andere taal spreekt?

Het belangrijkste is dat je dan bewust bent van het feit dat gedrag niet zomaar uit de lucht komt vallen. En dat je weet dat je alleen door verandering van je eigen (tegen)gedrag, het gedrag van de ander kan veranderen.
Zo heeft ieder mens een voorkeur gedragsstijl dat hij of zij vertoont als hij of zij volledig op zijn gemak is. Die gedragsstijl kan echter zomaar veranderen als mensen vinden of denken dat ze in een (werk) situatie bepaald gedrag moeten vertonen.

Op het moment dat je vooraf weet welke gedragsstijl iemand heeft of dat je deze snel kan herkennen dan weet je welk gedrag je zelf kan vertonen. Om daarmee effectief met de ander te communiceren en deze mee te krijgen in bijvoorbeeld een verandering.

In teams is het daarom heel belangrijk om van elkaar te weten wie welke (basis)gedragsstijl heeft. Je ontwikkelt daardoor als team een gezamenlijke taal en je leert elkaar beter kennen. Daarnaast is het makkelijker om de verschillende individuele kwaliteiten effectiever in te zetten. Want in goed werkende teams (zelf organiserend of zelfsturend) is het nemen van verantwoordelijkheid dan vanzelfsprekend. Als je dus weet wie welk gedrag vertoont is het makkelijker om elkaar te vertrouwen.

En dan durven de teamleden ook tegen elkaar te zeggen, met compassie, waar het op staat. Het wordt makkelijker om functioneel ruzie te maken dan wel conflicten aan te gaan en uiteindelijk het team daardoor steviger te maken.

Samengevat draait het binnen effectieve teams dus om:

  1. Focus op resultaten
  2. Nemen van verantwoordelijkheid
  3. Aangaan van commitment
  4. Aandurven van conflicten
  5. Onderling vertrouwen

Dus: durf jij te zeggen wat je denkt zodat het bijdraagt aan de onderlinge relatie en een betere teamprestatie?

  • Zo ja? Gefeliciteerd!
  • Zo nee? Kan dat nog een stuk beter?

Dan hebben wij vanuit innovatiefLerenLeren de verschillende maatwerk trajecten die jou en het team vooruit helpen.

Recent hebben we ‘Mindfoolness’ voor teams ontwikkeld, ondersteund door oa de Stress quotiënt scan en de gedrag-drijfveer scan.

Meer weten? Neem contact met ons op. Een gesprek is zo geregeld.