8 november 2016

Blijf gezond eet een appel!

 

blijf-gezond-eet-een-appel

Museum Voorlinden, Wassenaar. (foto: Bram van de Oudenalder)

 

Een van de appels die bijdraagt aan gezond aan het werk zijn is; werkplezier. Daarnaast maken de mogelijkheid om werkend te leren, je persoonlijke gezondheid, betrokkenheid van je collega’s en leidinggevende en de mate van fysieke belasting veel verschil uit bij jouw duurzame inzetbaarheid in de organisatie waar je werkt.

Want hoe zit het met jouw werkplezier? Herken jij de stresssignalen die langdurig aanhouden zoals regelmatig klamme handen, verstrooid zijn, minder geïnteresseerd zijn, snelle wisseling van emoties?

En wat doe jij als je wel heel veel appels hebt gegeten maar dat het niet meer helpt? en je alsnog in de structurele stress schiet?

Stress op de werkvloer is helaas inmiddels beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werk-gerelateerde psychische ziektes. In heel veel organisaties zijn er collega’s die vanwege werkstress thuis zitten of hun werkdruk niet of nauwelijks aankunnen. Dat is alarmerend. Want als je eenmaal een burn-out hebt gehad, dan is er een vergroot risico op een tweede burn-out.

Het is daarom belangrijk dat werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek gaan over werkstress. Wie stress op het werk succesvol aanpakt, zorgt voor meer werkplezier en minder ziekteverzuim.

Ook dit jaar is er weer veel aandacht voor stress op het werk specifiek in de Week van de Werkstress van 14 t/m 17 november.

In het hele land organiseren bedrijven tijdens deze week activiteiten om werkstress aan te pakken en het werkplezier te vergroten.

De belangrijkste 7 stressfactoren om over in gesprek te gaan zijn dan

  1. Controle over werk en leven
  2. Beloning
  3. Taakeisen
  4. Leidinggevende
  5. Steun van anderen
  6. Organisatorische veranderingen
  7. Baanzekerheid

Om het gesprek met elkaar aangaan in een team vraagt om het ontwikkelen van andere vaardigheden dan de dagelijkse inhoud. Écht belangstellend zijn naar elkaar op het interpersoonlijke niveau, los van de inhoud en de werkprocessen is dan nodig.

Met elkaar in het team en met de leidinggevende in gesprek gaan betekent in gesprek gaan over verwachtingen en eisen, van anderen én van onszelf. Maar ook over het moment waarop hoge eisen, hoog gespannen verwachtingen en schaars ervaren tijd bij elkaar komen en de positieve druk omslaat in negatief ervaren van stress.

Dat maakt stress iets heel persoonlijks, de stresstolerantie van de ene mens ligt dan ook hoger dan voor de andere. Stress is daarmee in hoge mate een subjectieve ervaring.

Vanuit innovatiefLerenLeren gebruiken wij als instrument de Stress-Quotiënt scan bij het zetten van de eerste belangrijke stap nl de stress bespreekbaar maken voor het ‘te laat’ is.

7-stressfactoren

De Stress Quotiënt scan is een diagnose instrument waarmee de stress beleving wordt onderzocht. En met de uitkomst de stressbeleving vervolgens bespreekbaar te maken op team-, afdelings- of vestigingsniveau.

De scan kan zowel anoniem als met naam en toenaam worden ingezet. De anonieme aanpak verdient de voorkeur als het in eerste instantie vooral gaat om een overall indruk te krijgen van stress binnen een bepaalde afdeling of een bepaald team.

Vanuit innovatiefLerenLeren hebben we er hiermee nog een instrument bij om het beste uit teams en haar individuen te halen. Wij begeleiden het proces van het gesprek aangaan, trainen en coachen het team en haar individuen. Om daarmee samen de volgende stap te kunnen zetten en een excellent team te worden.

Tijdens de week van de werkstress stellen wij 1 Stress-Quotiënt scan beschikbaar.

Laat ons weten waarom jouw team of jijzelf daarvoor in aanmerking komt en dan verloten we gratis scan onder de inzenders .

We kijken uit naar jullie verhalen..