Constante behoefte aan innovatie, ontwikkeling en verandering, tijdelijk teams, een stortvloed aan informatie en prikkels. Dit zijn allemaal belangrijk items in onze ‘snelle’ kenniseconomie. Het werk moet gedaan worden en werkenderwijs is het van groot belang om samen te leren hoe het beter kan. Het is daarom heel belangrijk om de beweging op zowel mentaal, sociaal én fysiek niveau aan te gaan (Boogaard & van der Haar; O&O nr 4 2016).
Het werken in teamverband vergroot het innovatievermogen, want twee of meer weten nou eenmaal samen meer dan één, zeker wanneer samen de ‘problemen’ worden benoemd en erkend. Het werken in teams biedt nog meer voordelen, zoals het versnellen van resultaten (dus winsten) maar ook de medewerkerstevredenheid gaat omhoog (samen sta je sterk). Samenwerken in teams gaat dus niet alleen over de inhoud en de werkprocessen maar zeker ook over hoe de samenwerking gaat.
Aan elkaar durven vragen wie ben jij en waar ben jij goed in, waar wil jij je voor inzetten zijn belangrijke vragen die dan gesteld moeten worden.
Als team is het daarmee belangrijk om op gezette tijden de vraag aan de orde te stellen; wát doen we en hóe doen we dat?
Als alles soepel loopt is het natuurlijk ver gezocht om problemen te gaan creëren.
Maar juist het benoemen van de stroefheden die soms triviaal lijken in het begin, kunnen uitgroeien tot echte ergernissen. Door te leren van en met elkaar (hoe) is nodig om de volgende ontwikkelstap te zetten (triple loop learning).
Dat vraagt van de teamleden dat zij in staat moeten zijn om open en eerlijk met elkaar het gesprek aan te gaan. Over wat ze zien gebeuren, wat ze daar dan werkelijk bij denken en voelen. En dat heeft onbewust invloed op hun gedrag in het team.
Als de teamleden hiertoe niet in staat zijn gaat er veel energie en tijd verloren aan het ‘eromheen’ praten, elkaar de hand boven het hoofd houden en daarmee zichzelf maar ook overige teamleden ‘voor de gek houden’.
Daarnaast is het inzicht en overzicht nodig over wat een teamlid drijft, waar een teamlid goed in is maar ook wat stress geeft, afleidt of grootste zorgen geeft om tot goede samenwerkende teams te komen.
Het verkennen van de individuele kwaliteiten, drijfveren en overtuigingen dragen bij aan de beeldvorming van het hoe en waarom van het team.
Als je weet waar je goed in bent, weet welk doel jij wilt nastreven en vanuit welke waarde je dat doet is het invullen van je rol in het team een logische stap en draagt echt bij aan de samenwerking.
Van de individuele teamleden vraagt dat om de volgende vaardigheden:
- het kunnen reflecteren op eigen gedachten en gevoelens
- bewust zijn van automatismen
- onbevooroordeeld naar elkaar kunnen luisteren
- open en onderzoekende vragen kunnen stellen
- de wil om elkaar te willen begrijpen
Het echte teamwerk en teamsamenwerking is het durven aangaan van een gezamenlijke reis waarbij innoveren, persoonlijke ontwikkeling en leren als een team belangrijke reisdoelen zijn.
Maar ook waarbij leren en werken met elkaar verbonden worden en dat is precies waar de snelle kenniseconomie het meest bij gebaat is.
Wil je weten hoe wij vanuit innovatiefLerenLeren jou en je team mee op reis nemen en hoe jullie dan met elkaar het gesprek aangaan over samenwerken en samen innoveren?
Neem contact met ons op voor een verkennend gesprek, tel: 06-52780259