7 januari 2020

Alles wat je aandacht geeft groeit!

Alles wat je aandacht geeft groeit!

(Priscila de Boer, Sensum)

 

Tijdens mijn eindejaar voornemen: ruim je werkkamer eens op, werd ik getriggerd door het themanummer Aandacht (TvOO; nr 4 dec 2019) dat ik in de stapel ‘nog te lezen’ vond.

De afgelopen weken was er in de diverse media aardig wat terug- en vooruitgekeken op het oude en nieuwe jaar. Het viel mij op dat er veel bezorgdheid is over het (overmatige) gebruik van de smartphones. Er zou geen ‘echt’ contact meer zijn, de millennials zouden niet meer durven te bellen, uit eten is niet meer mogelijk zonder ‘het ding’ op tafel en zelfs nekklachten worden opgehangen aan overmatig gebruik. Een gebrek of te kort aan aandacht geven, geen geduld meer voor het focussen en je leren vervelen waren de algemene tendensen die daarbij werden benoemd.

Als je deze thema’s doortrekt naar de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en mensen in het algemeen en naar leren leren in het bijzonder, dan lijkt er langzaam meer aandacht nodig te zijn voor de competenties: focus en doorzettingsvermogen.

Sinds een jaar ben ik bij het Athena instituut (VU) coördinator van het vak ‘business management in de Life Sciences’ waarin we studenten van verschillende studierichtingen o.a. leren een persoonlijk businessplan te schrijven. Daarmee dwingen wij ze te focussen op hun toekomst binnen nu en max 5 jaar en worden ze bewust óf dan wel waar ze straks in de Life Sciences business aan de slag willen.
Zelf geef ik ook een college over hoe je een succesvol team om je heen kan bouwen en hoe je gebruik maakt van je creativiteit als je vastzit in je eigen denkpatronen.
Daarmee leren we ze te focussen op wat je moet doen als je niet meer weet wat je moet doen. Daarnaast komt er een bewustwording op gang op hun doorzettingsvermogen; als je niks doet dan kom je niet verder.

Tot mijn plezier stond er ook een artikel in deze TvOO over hoe de luchtverkeersleiders op Schiphol de competenties focus en aandacht leren te ontwikkelen.
Zij noemen dit het ontwikkelen van ‘situational awareness’ en beschrijven dat als het opbouwen van een goed beeld van de huidige en nabije situatie waardoor ze leren hun aandacht snel te verdelen en de juiste prioriteiten te stellen.
Kortom de situatie waarbij je aandacht geeft en hebt voor alles wat je nodig hebt om je taken uit te voeren.

Het competentie profiel van de verkeersleiders bestaat overigens uit schijnbaar algemene competenties zoals structuur aanbrengen, overtuigend communiceren, sturend leidinggeven en creatief en oplossingsgericht denken, waardoor ze in de niet standaard momenten in staat zijn adequaat te handelen. Met mooi weer is het afhandelen van een groot aanbod aan vluchten gewoonlijk makkelijker dan tijdens een zomerse opbouwende onweersbui. Andere extra aandacht momenten doen zich veelal voor bij onverwachte situaties zoals bv een zieke passagier. Hierbij krijgt het betreffende vliegtuig voorrang terwijl de overige reguliere vluchten ‘gewoon’ doorgaan.

Tips van de luchtverkeersleiders om aandacht en focussen te trainen:

  • Verzamel informatie en bouw routine op
  • Stel prioriteiten
  • Blijf communiceren
  • Luister naar je stemmetje in je hoofd
  • Laat het niet aankomen op het laatste moment
  • Slaap goed en eet gezond

Ik wens alle trouwe nieuwsbrieflezers, LinkedIn en andere contacten een mooi en gezond 2020 waarbij aandacht en focus de eigen ‘situational awareness’ gaan versterken.

Bel vrijblijvend voor een afspraak als jij wilt verkennen hoe jij jouw ‘situational awareness’ kan versterken.