Heb jij wel eens bedacht in hoeveel teams je eigenlijk aan het werk bent?
Zelf werk ik in meerdere teams bestaande uit directe netwerkcollega’s en hebben we verschillende opdrachtgevers. Ook privé ben ik onderdeel van diverse teams bijvoorbeeld van het bestuur van het vrouwennetwerk in Flevoland. En thuis ben ik de helft van een goed op elkaar ingesteld mini-team om alle dagelijkse zaken te laten draaien.
In al deze teams bepaal ik zelf hoe ik werk, met wie ik werk, hoe we als team werken en waar we onze toegevoegde waarde inzetten. Op deze manier komen mijn kwaliteiten het beste tot hun recht.
Volgens Ricardo Semler (Tegenlicht, VPRO) willen mensen lekker kunnen samenwerken in niet al te grote teams. Zelfs de Romeinen deden dat al met hun ‘centurias’ (tien tenten van acht man). In onze tijd worden in steeds meer organisaties aan kleinere teams gevraagd zelfsturend en zelf organiserend te zijn om op deze manier flexibel met de veranderingen mee te bewegen.
Afgelopen maanden heb ik zelf weer ondervonden welke invloed de factor tijdsdruk heeft op het presteren van een team.
In het januari was de aftrap van de verkiezingen van Flevolandse zakenvrouw 2015.
Voor ons als vrijwilligers ‘projectteam’ was de tijdsdruk toen voldoende om ‘lekker’ op gang te komen en hadden we nog het gevoel ‘tijd genoeg’ te hebben. Zo tegen eind maart begon het toch wel te kriebelen en werden we ons bewust van onze aanpak en de nog beschikbare tijd. Naarmate de deadline van 18 juni dichterbij kwam werden alle projectleden steeds alerter en zaten we allemaal eind mei, op 2e pinksterdag, volop in de actie.
Goede communicatie is dan cruciaal, helemaal omdat we allemaal op dat moment thuis achter onze eigen PC zaten. Je zou verwachten dat fysieke nabijheid het overleg dan vergemakkelijkt. Dankzij onze groepswhapp en hoge email intensiteit was het mogelijk om met elkaar effectief informatie uit te wisselen en door te pakken zonder bij elkaar te zijn.
In de weken die volgden waren er momenten dat we op elkaar konden vertrouwen, betrokken waren met elkaar maar ook de confrontatie aangingen onder het motto: zonder wrijving geen glans.
Het gezamenlijk resultaat stond voorop: een mooie avond organiseren om daarmee het vrouwelijk ondernemerschap in het zonnetje te zetten.
Op de avond van 18 juni kwam alles bij elkaar en had onze evenementmanager de touwtjes straks in handen. Als voorzitter kon ik daardoor volop genieten van de teamprestatie die werd neergezet. Voor mij was dit een geweldige ervaring om te zien dat mijn teamleden op de juiste momenten de juiste dingen deden en we als team deze avond hebben georganiseerd.
Volgens Kozlowski & Ilgen (2006) is de definitie van een team:
“Een groep individuen die doelbewust bij elkaar zijn gebracht om taken uit voeren die relevant zijn voor de organisatie, die een of meerdere gezamenlijke doelen hebben, die wederzijds afhankelijk zijn van elkaar en die ingebed zijn in een organisatie context”.
Kort samengevat zijn er een aantal criteria te benoemen die bijdragen aan het goed functioneren van het team:
- het bestaansrecht van het team is duidelijk en ook de daarbij horende doelen
- de talenten van de verschillende teamleden worden effectief ingezet
- de onderlinge samenwerking binnen het team wordt als positief ervaren
- de communicatie is constructief
- er vindt regelmatig en effectief evaluatie plaats
- de samenwerking met de omgeving, andere teams en klant is goed georganiseerd
Wil je weten hoe jouw team ervoor staat en wat je kan doen om tot betere teamprestaties te komen?? Neem dan gerust contact met mij op. Dan checken we, vrijblijvend, samen de criteria voor jouw team.