Het stellen van vragen is een belangrijke vaardigheid wanneer professionals, die samen werken, van elkaar willen leren. Door elkaar te bevragen op kennis, talenten, vaardigheden en passie wordt het makkelijker om prestaties en resultaten te verbeteren in de (zelfsturende) teams waarin ze werken.
Wanneer teamleden hun kwaliteiten kennen en inzetten voor elkaar is dat niet alleen goed voor het team maar ook voor de organisatie. Want dé organisatie bestaat nou eenmaal niet, de mensen in de organisatie wel.
Veel organisaties staan voortdurend voor veranderingen die nodig zijn om mee te kunnen blijven gaan in de veranderende wereld.
Om met complexe en grootschalige veranderingen mee te bewegen is het belangrijk om mét de bestaande medewerkers toe te werken naar realisatie van de (nieuwe) missie, visie en strategische doelen die gesteld zijn.
Elke professional komt bij de veranderingen wel eens in een situatie waarin je je afvraagt: waarom gedraag ik me op deze manier in deze situatie en is dat effectief voor mezelf en/of het team? Als professional wil je immers een waardevolle bijdrage leveren en doen wat nodig is.Dat vraagt om de vaardigheid jezelf en je werkwijze onder de loep te nemen en te zien of jij nog wil én kan passen bij nieuwe koers en veranderingen.
Intervisie is een methode om elkaar binnen een team de ‘juiste’ vragen te stellen. Door elkaar te bevragen op ingebrachte cases uit de praktijk worden eigen handelen en de achterliggende overtuigingen onderzocht. Door ervaringen met elkaar te delen en te bespreken wordt de koppeling naar het behalen van de organisatie doelstellingen mogelijk. Bewustwording is hier dan het belangrijkste woord en helpt om van ‘moeten en mogen’ naar ‘durven en willen’ te komen.
De kunst van het vragen stellen tijdens intervisie zit hem in het stellen van ‘open’ vragen. Want alleen door vragen te stellen die de inbrenger van de casus écht aan het denken zet over eigen handelen, onderliggende drijfveren en aannames, pas dan is gedragsverandering mogelijk. Een open vraag geeft minimale structuur en richting voor de wijze waarop de vraag beantwoord gaat worden. Het stellen van ‘gesloten’ vragen, waarop er een simpel ja of nee mogelijk is, zet de inbrenger niet aan het denken en laat ruimte voor ontwijkend gedrag.
Intervisie is een instrument waarmee bewuste verandering in gang wordt gezet. Door met een vaste groep gelijkgestemde professionals een vraagstuk van verschillende invalshoeken te bekijken, vergroot de inbrenger van het vraagstuk zijn eigen oplossend vermogen. Door deze persoonlijke ontwikkeling worden professionals van invloed op de cultuur maar ook op de communicatie en het leiderschap van de organisatie. Door te blijven leren over eigen inzet en reflectie daarop gaat ook dé organisatie zich ontwikkelen.
Bij de het bespreken van de praktijk cases tijdens de intervisie zijn drie verschillende niveaus te onderscheiden:
- Concreet: is gericht op de inhoud en onderzoekt: wat zou effectiever kunnen; wat zou je kunnen doen? (single-loop leren)
- Analyse: hierbij staan de stijl en werkwijze van de inbrenger centraal (double-loop leren)
- Reflectie: welke opvattingen spelen bij de inbrenger; waaruit komen die voort? Hierbij staan de waarden en opvattingen centraal (triple-loop leren)
Een goede intervisie sessie vraagt om goede begeleiding. Organisaties die aangeven dat zij ‘intervisie hebben geprobeerd, maar de medewerkers zijn niet enthousiast’ hebben helaas een zwakke begeleiding ingezet.
Vanuit innovatiefLerenLeren verzorgen wij pittige begeleiding van teamleren door intervisie.