23 februari 2016

En spelende vrouw? Wat heb je vandaag geleerd?

een spelende vrouw

Met elkaar leren op het werk, op de eigen werkplek en niet meer tijdens een dagje op de hei?! Resultaat verbetering, nieuwe technieken, concurrentie en steeds meer mondigere klanten: dat zijn zo de verschillende uitdagingen die voor alle branches, van techniek tot de zorg, belangrijke aandachtspunten vormen.

Deze uitdagingen vragen om het ‘echte leren’ en gaat over leren in de directe werkomgeving. Om dat te doen is heel specifiek maatwerk nodig. De werkomgeving, directe collega’s, andere afdelingen vormen bij het leren op het werk het leerlandschap waarin nieuw opgedane kennis moet worden toegepast, uitgewerkt en verbeterd. Vaardigheden die, bv tijdens een praktijksimulatie, worden opgedaan moeten namelijk daarna wel kunnen landen in de context.

Het tempo van veranderingen neemt steeds meer toe en daar kan het ‘op de hei’ leren niet meer tegen op. Het leren en verbeteren tijdens en op het werk gaat makkelijker gelijk op met de veranderingen waardoor deze directer worden opgepakt.

Het ‘leren leren’ is daarmee een belangrijke vaardigheid geworden: als individu, als team maar ook als team coördinator en/of manager.
Steeds meer is er sprake van zelfsturende en/of zelf organiserende teams waarin de verantwoordelijkheden bij de professionals op de werkvloer ligt. Voor de resultaat verbeteringen en verantwoordelijkheden worden zij vervolgens als team en afdeling als eindverantwoordelijke aangesproken.

Om te kunnen ‘leren leren’ op het werk is een leerklimaat nodig dat het leren bevordert en dat komt niet zomaar tot stand. De rol van het management is cruciaal en daarnaast is het natuurlijk van groot belang dat medewerkers hun verantwoordelijkheden en invulling van rol en taken actief oppakken.

Belangrijk om te leren en beter te presteren is de kwaliteit van het samenwerken.

Samen leren om daarmee de resultaten te verbeteren vraagt om heldere communicatie en het elkaar aanspreken op gedrag en verantwoordelijkheden.
Dat klinkt als een open deur maar is in de praktijk lang niet zo vanzelfsprekend en gemakkelijk. Want om te leren en innoveren is het belangrijk om interactief te leren. Leren door samen te gaan doen en nieuwe kennis over het proces te ontwikkelen naast de inhoud. Door lerend en experimenterend te ontwikkelen samen met klanten en andere stakeholders.

Om al werkend te leren zijn vijf aandachtpunten te benoemen:

  1. meer als werkend team leren, minder als losstaand individu
  2. leren over hoe in het hier en nu de resultaten gaan verbeteren
  3. leren leren hoe een lerende organisatie werkt
  4. actieve betrokkenheid van de lijnorganisatie
  5. eenvoud is het kernwoord; het werk samen en beter aanpakken

Om te leren leren, leren innoveren, leren en veranderen hebben we vanuit innovatiefLerenLeren voor zowel teams, (lijn)managers en individuele medewerkers trajecten die we op maat kunnen inzetten.

NIEUW

Recent hebben we in samenwerking met ‘Gedachten in gang’ een nieuw traject ontwikkeld: ‘Innovatief leren provoceren’.

De focus van dit traject richt zich op het leren elkaar aan te spreken en daardoor beter samen te werken.

De resultaten van dit traject zijn dat

  1. Teamleden elkaar durven aan te spreken over de (on)dagelijkse zaken
  2. Manager/teamleider het team of individuen daarin durft aan te spreken
  3. werkdruk/stress afnemen
  4. verschillende disciplines en afdelingen beter met elkaar gaan samenwerken
  5. Teamleden de angst kwijtraken om anderen op tekortkomingen of ‘teveelkomingen’ te wijzen vanuit een niet aanvallende manier

Wilt u meer weten: een gesprek is zo geregeld: bel ons op 06-517 80 259 of maak via onderstaande knop direct een belafspraak in mijn agenda.

button-3