Je begint aan iets nieuws, wellicht vanaf scratch of juist omdat je er hoognodig aan toe bent. Je hebt een goed idee, je hebt een slim (business)plan en je hebt de juiste mensen om je heen verzameld. En … je zoekt een investeerder om dat mooie plan echt tot leven te laten komen.
Sommige investeerders gaan op hun gevoel af bij het beoordelen van het businessplan en zijn op zoek naar de klik met jou als ondernemer. Of zoals mijn opa zei; ‘eerst de vent en dan de tent’.
Want jij bent immers het cruciale fundament van je team en de onderneming. Jij moet het gaan doen, de richting aangeven en laten zien dat je in huis hebt wat nodig is om een succesvolle ‘tent’ neer te zetten.
Uit onderzoek is gebleken dat startups vooral sneuvelen op het team. Maar liefst 65% faalt vanwege de ‘verkeerde’ samenstelling van het team (Inscope, Erasmus).
Bij een goed team is heel belangrijk of je zicht hebt op
- wie de mensen zijn die je nodig hebt op de essentiële plekken
- welke verantwoordelijkheden ze dragen en wat hun capaciteiten en competenties zijn
- wat je mist aan skills en hoe je dat dan gaat invullen
Drie tips voor het samenstellen van een winnend team waar investeerders ook blij van worden:
1. Heldere doelen en rolverdelingen
Als je weet wat je wilt bereiken dan kunnen de ‘anderen’ zich daaraan verbinden. En wanneer je weet wat je in huis hebt weet je ook wat je nog mist. De juiste persoon op de juiste plek geeft energie en laat enthousiasme stromen. Heldere verwachtingen zijn makkelijker te managen dan wanneer je te maken hebt met ‘irritatiemanagement’ en je met heel veel negatieve energie te maken hebt.
2. Zorg voor verschillende ‘bloedgroepen’ in je team
Dus naast je technische, inhoudelijke ‘nerds’, ook de financiële, sales, productie, R&D en HR professionals. Niet dat je ze ‘in dienst’ neemt maar wel dat je ze in je directe omgeving beschikbaar hebt en kan inzetten als je ze nodig hebt.
3. Start met mensen waar je al eerder mee gewerkt hebt
Je weet wat aan ze hebt en zeker in het begin leef je hetzelfde leven. Waarschijnlijk zie je je zakenpartner en team dagelijks meer dan je eigen levenspartner.
De meeste investeerders hebben liever een ‘slecht’ businessplan met goede mensen dan een goed plan met de verkeerde mensen. In het boek “hoe vind ik een investeerder”van Peter Rikhof lees je meer hierover.
Een winnend team vraagt dus om het goed in kaart brengen van wat je wilt bereiken met het team. Wie daarvoor nodig zijn en welke hard- én softskills de teamleden bezitten.
Bovenal: welke skills bezit je zelf?
Het gaat niet alleen over strategische competenties zoals
- analytisch vermogen
- diplomatie en
- zelfreflectie
Maar ook over operationele competenties en gedrag:
- innovatief vermogen
- doorzettingsvermogen
- pro-activiteit
- resultaatgerichtheid en
- een teambuilder zijn
Wil jij weten hoe je een winnend team kan bouwen en over welke competenties jij daar zelf voor hebt?
Bij de ‘leiderschap innovatie dag’ ga je met je persoonlijke profiel aan het werk.
De ‘innovatiereis voor de organisatie’ begint met het analyseren van de doelen en het bestaande team om daarmee een goed team te bouwen.
Vul het informatieformulier in en ik neem zsm contact met je op want