Het stressniveau stijgt gestaag zo tegen het eind van deze maand. Voorbereidingen voor het Sinterklaas feest, die gezellige eindejaarsborrel, de agenda die nu al vol zit tot het eind van het jaar. Nee doe maar een afspraak in januari …. Al die gesprekken die nog gevoerd moeten worden, overzichten die gemaakt moeten worden. Druk, druk, druk zijn we met z’n allen.
Maar niet alleen nu, tegen het einde van het werkjaar, loopt de (werk)stress hoog op.
Een korte inventarisatie in de diverse media laat zien dat stress op de werkvloer geen tijdelijk eindejaarprobleem is:
“Werkstress leidt jaarlijks tot 7,5 miljoen verzuimdagen en kost de BV Nederland 1,8 miljard euro per jaar (rijksoverheid.nl)”
“Van het werk gerelateerde ziekte verzuim wordt een derde veroorzaakt door werkstress @MinisterieSZW”.
“In de leeftijd van 25 tot 35 jaar hebben ruim 240.000 jonge werknemers burn-out klachten NOS.nl”
En ook hebben 1 miljoen Nederlanders last van burn-out klachten en geven 3 miljoen Nederlandse werknemers aan dat ze behoefte hebben aan maatregelen tegen werkstress (Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden).
Tijdens de opening van de recente week van de werkstress ’15 deed minister Asscher de volgende uitspraak:
“Praten met collega’s helpt tegen werkstress. Ook is het belangrijk dat werkgevers zorgen voor een prettige werkomgeving en oog hebben voor de eisen die ze aan hun medewerkers stellen”.
Dat vraagt om het ontwikkelen van vaardigheden zoals het gesprek met elkaar aangaan in een team van collega’s. Écht belangstellend zijn naar elkaar op het interpersoonlijke niveau, los van de inhoud en de werkprocessen.
De 7 stressfactoren om over in gesprek te gaan zijn:
- Controle over werk en leven
- Beloning
- Taakeisen
- Leidinggevende
- Steun van anderen
- Organisatorische veranderingen
- Baanzekerheid
Met elkaar in het team en met de leidinggevende daarover in gesprek gaan betekent in gesprek gaan over verwachtingen en eisen, van anderen én van onszelf. Maar ook over het moment waarop hoge eisen, hoog gespannen verwachtingen en schaars ervaren tijd bij elkaar komen en de positieve druk omslaat in negatief ervaren van stress.
Dat maakt stress iets heel persoonlijks, de stresstolerantie van de ene mens ligt dan ook hoger dan voor de andere. Stress is daarmee in hoge mate een subjectieve ervaring.
Stress bespreekbaar maken
Voor de diagnose van de stress‘ beleving’ en om deze bespreekbaar te maken is nu de Stress Quotient van TSI Benelux beschikbaar. Het Stress Quotient maakt het mogelijke op team-, afdelings- of vestigingsniveau inzicht te geven over de mate waarin stress een rol speelt.
Het instrument helpt om die eerste belangrijke stap te zetten: stress bespreekbaar maken voor het ‘te laat’ is.
De Stress Quotient kan zowel anoniem als met naam en toenaam worden ingezet. De anonieme aanpak verdient de voorkeur als het in eerste instantie vooral gaat om een overall indruk te krijgen van stress binnen een bepaalde afdeling of een bepaald team.
Vanuit innovatiefLerenLeren hebben we er hiermee nog een instrument bij om het beste uit teams en haar individuen te halen. Wij begeleiden het proces van het gesprek aangaan, trainen en coachen het team en haar individuen. Om daarmee samen de volgende stap te kunnen zetten en een excellent team te worden.
Bel voor meer informatie over het maatwerk en wat we voor uw situatie kunnen betekenen – 06 – 51 78 02 59