10 januari 2017

Maak jij komend jaar tijd voor Poulet Fermier naast de looppootjes?!

(Zaterdagmarkt in Almere. Foto; Marga Janse)

 

De kerstspullen zijn opgeruimd en de restjes zijn opgegeten, ‘Blue Monday’ is nog ver weg en dus hèhè het nieuwe jaar loopt weer.

Een kakelvers jaar ligt voor ons met alle uitdagingen, valkuilen en successen.

Doelen zijn gesteld, afspraken zijn gemaakt en dus vooruit met de ‘geit’. Werkende wijs verzamelen en creëren we in het komende jaar weer heel veel nieuwe kennis, bouwen we ervaringen op en schakelen we naar een hogere versnelling als de werkdruk toeneemt. Kortom we zijn nu nog helemaal fris om onze looppootjes volop in te zetten.

 

Maar om deze kennis te kunnen valideren, valoriseren en zelfs alleen al te oogsten is een ‘slow cooking’ proces nodig.

Samen leren van successen, best practices benoemen, het grensgebied tussen inhoud en eigen gedrag onderzoeken en daardoor vaardigheden ontwikkelen; dat zijn ‘leren leren’ processen die tijd vragen.  Daarnaast is het een bewustwording creëren op ‘hoe doen we dat nou eigenlijk’ hier met elkaar.

In veel organisaties ligt de focus vaak op de toegevoegde waarde van producten en diensten, veranderende omgeving en concurrentiepositie. Het varen van een nieuwe koers is regelmatig nodig om de elkaar snel opvolgende veranderingen het hoofd te kunnen bieden.

Een nieuwe koers heeft impact op de medewerkers in de organisatie. Er gaan vragen spelen zoals; wat betekent deze nieuwe koers voor mijn werk of mijn team en welke competenties moet ik of moeten wij daarvoor ontwikkelen en hoe gaan we dat dan doen? Om dit soort vragen te beantwoorden is iets anders nodig dan ‘looppootjes’.

 

Het houden van intervisie bijeenkomsten is dan een mooie manier van ‘slow cooking’. Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering en ondersteunt het bewust veranderen van gedrag van het individu maar ook van teams. Hoofddoelen van intervisie zijn professionalisering en verbetering maar ook ontwikkeling van kennis op het gebied van samen leren.

Intervisie is daarmee echt iets anders dan intercollegiale toetsing waarbij het bevorderen en bewaken van de professionele werkwijze en inrichting van werkprocessen centraal staan.

 

Voor een intervisiesessie is het belangrijk de volgende items te benoemen en te regelen:

  • vaststellen van de onderwerpen, doelen, thema’s voor de bijeenkomsten bv professionalisering van de deelnemers
  • tijdstip, duur en plaats van de bijeenkomst
  • evaluatie van het proces van intervisie
  • een proces-fascilitator

Tijdens intervisie helpen deelnemers elkaar te ontdekken welke relatie er is met de waarden, normen en overtuigingen van de individu maar ook met die van de organisatie. De deelnemers worden zich daarmee bewust van hun eigen persoonlijke stijl en opvattingen in het werk. Ze leren te reflecteren op eigen ervaringen en handelen, geholpen door de andere deelnemers.

En worden er tijdens een intervisiebijeenkomst bijvoorbeeld ervaringen en vragen uitgewisseld rond:

  • het hanteren van lastige situaties
  • het adviseren van klanten en opdrachtgevers
  • het onderhouden van de relatie met klanten en opdrachtgevers
  • samenwerking met andere professionals uit andere teams of afdelingen
  • persoonlijke blinde vlekken op het eigen gedrag

De twee belangrijke pijlers van een goede intervisiesessie is de kunst van het vragen stellen en het goed durven luisteren.

Alleen dan kan er door het gericht open vragen te stellen de juiste interventie diepte voor verandering op interpersoonlijk en intrapersoonlijk niveau worden bereikt.

 

Wil je weten hoe je naast de looppootjes aan slow cooking kan doen en hoe je intervisie bijeenkomsten voor jouw team of organisatie inzet of gebruikt neem dan contact met ons op. Bel 06-51780259.