Je komt de ruimte binnen en dan opeens zie je het… er staan mensen in het zwembad!
En je denkt ‘dat kan niet!?’ Bij mij gaat dan direct de nieuwsgierigheidskraan open: hoe zit dat?
Lukt het jou, al dan niet samen met je team, om als je iets meemaakt of ziet te denken; wat klopt hier nou niet of wat zie ik nou eigenlijk echt?
Want als je er middenin zit, ziet het er heel anders uit dan wanneer je er tegenaan kijkt.
En hoe ga je dan zorgen dat je er wel anders tegenaan gaat kijken?
Om met elkaar anders te gaan kijken en te gaan doen vraagt om ‘learning by doing’. Als je het zelf echt ervaart hoe je anders kan doen weet je ook wat wel werkt voor jou en je omgeving. Dus ‘laat maar ik lees wel een boek’ is niet voldoende, je moet er zelf ook iets voor doen!
De pijlers van learning by doing zijn vertrouwen, veiligheid, gedeelde verwachtingen, heldere doelen en over je realiseren dat het een proces/traject is dat je niet van de ene op de andere dag met een knip met de vingers voor elkaar krijgt.
Het vraagt om het inrichten van een ‘leren leren’ traject waarbij de volgende punten belangrijk zijn:
- Voorbeeldgedrag van de managers, aanstuurders, teamcoördinatoren. Het gaat over je kunnen spiegelen aan de ‘leider’ want waarom zou jij het dan anders gaan doen?
- Benoemen van de impact, doelstellingen van het traject: ‘waarom willen we dit?’ Mensen willen wel veranderen als ze zelf snappen waarom ze het anders moeten gaan doen.
- Als je voor structurele verandering gaat dan kan je niet volstaan met alleen een leuke workshop. Je hebt meer effect door verspreid over een periode meerdere bijeenkomsten te organiseren.
- Een context waarin effectief samen leren mag, kan alleen als er een feedback ‘klimaat’ bestaat dat opbouwend is en gericht is op de effectiviteit van gedrag.
- Het waarderen en serieus nemen van de bestaande kwaliteiten, kennis en ervaringen binnen het team. Want waarom hebben we externen nodig om ons dingen te vertellen, er is niks mis met ons team.
Het fundament dat onder het ‘leren leren’ ligt is reflectie; wat zijn we hoe aan het doen en is dat nog steeds effectief?
Reflectie kan heel eenvoudig zijn, gewoon door met elkaar in gesprek te gaan. Maar dan wel door over de ‘juiste’ dingen te spreken en het achterste van je tong te durven laten zien als dat nodig is.
Een ‘learning by doing’ traject bestaat daarmee uit verschillende elementen die met elkaar als doel hebben op een andere manier te leren kijken en handelen. En daarmee bij te dragen aan de verandering die in gang gezet moet worden.
Door met elkaar te verbeelden, de beelden in de individuele hoofden samen te voegen, samen een schilderij te maken, door echt van buiten naar binnen te kijken geeft energie. De vraag ‘hoe krijg ik ze mee’ is dan makkelijker vorm te geven en het is ‘logisch’ de volgende stap te zetten.
Meer weten over hoe een ‘leren leren’ traject er voor jou uit zou kunnen zien?
Maak gerust een afspraak!
PS Ik hoop dat de hiernavolgende nieuwe president van USA Michelle Obama zal zijn!
Waarom? In deze speech laat ze zien dat uitspreken waar het echt om gaat, verbinden, samenwerken en van elkaar leren veel meer energie geeft dan elkaar bevechten en zwart maken.