Je hebt net gehoord dat je contract in maart 2019 niet wordt verlengd en je eerste reactie is; tijd genoeg om in de komende negen maanden op zoek te gaan naar een andere werkplek.
Of … je bent er op je huidige plek achter gekomen dat je echt niet de juiste persoon op de juiste plek bent en hebt met je werkgever in goed overleg je contract beëindigd.
Twee verschillende verhalen van mensen die ik op dit moment aan het begeleiden ben bij de zoektocht naar hun volgende werkplek. Met daarmee ook twee verschillende insteken van die zoektocht: de een heeft nog even de tijd en de ander wil echt zo snel mogelijk op een andere plek aan het werk.
Maar hoe ga je daarmee dan aan de slag, waar begin je?
Degene waarvan pas over langere tijd het contract stopt heeft een heel ander ‘tempo’ dan de degene die op de korte termijn iets anders wil. Deze is zelf al druk bezig met bedenken en zoeken terwijl de ander nog niet echt de urgentie voelt om iets te gaan ‘doen’. Beiden hebben mijn hulp gevraagd maar het verschil in mijn begeleiding begint langzaam anders te worden.
Beiden zijn begonnen met het in kaart brengen van zichzelf; wie ben ik en wat kan ik. Daarvoor hebben we o.a. gebruik gemaakt van de gedrag- en drijfveer scans van TTSI. Deze scans geven woorden aan de impliciete en onderbewuste kennis over jezelf. Want vaak weet je diep in je hart al wel hoe het zit, maar hoe vertel je dat aan een potentiële nieuwe werkgever? De reactie die ik vaak hoor is ‘ik wil mezelf niet verkopen’. Ik zeg dan altijd dat ‘een goed product zichzelf verkoopt maar dat je daarvoor wel een goed verkooppraatje klaar moet hebben’.
De ene is dus nog aan het stoeien met zijn ‘verkoopprofiel’ terwijl de ander inmiddels zijn verhaal klaar heeft en zichzelf bijna geen tijd gunt om kritisch te kijken naar wat hij daar eigenlijk echt mee wil.
De volgende stap die er voor beide aan gaat komen is met mensen in contact komen die het werk doen wat zij ook willen gaan doen. En dat dan zowel in ‘real life’ als ‘online’. Want inmiddels komt 30% van de vacatures niet meer online of in de kranten worden deze vacatures ingevuld via een bekende uit het netwerk van de werkgever. Voor de overige 70% van de vacatures die wel online komen gaat de invulling daarvan bij voorkeur ook uit naar de invulling via diverse (eigen) netwerken, bijvoorbeeld via Linkedin.
Een van mijn opdrachten voor hen is dat ze ervoor moeten zorgen dat ze een perfect Linkedin-profiel hebben. Daarnaast blijft een goed CV ook heel belangrijk want bij online sollicitaties wordt vaak gevraagd om alleen je CV te uploaden.
Kortom, ik heb met beiden een op maat stappenplan gemaakt waarmee ze hun online en offline zichtbaarheid oppakken. Met hun persoonlijke ‘verkoopprofiel’ hebben ze hun verhaal klaar (met de oplossing die zij kunnen bieden aan hun toekomstige werkgever) en gaan ze op zoek naar waar ze aan het werk willen gaan.
Want samen kom je immers verder.
Dus bel ons en dan stippelen we samen voor jou hét stappenplan uit naar je volgende werkplek.