9 december 2014

Zijn jouw medewerkers ook zo flexibel als een loden deur

Zijn uw medewerkers ook zo flexibel als een loden deur

Functioneringsgesprek: nut of noodzaak?

In november en december is het in de meeste organisaties weer tijd voor de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken. Gesprekken om terug te kijken, maar ook om te bespreken of de medewerker ‘future proof’ is.

Van medewerkers wordt steeds meer gevraagd dan dat ze alleen maar ‘gewoon hun werk doen’. In de zorg bijvoorbeeld groeien de bergen papierwerk waarin zaken moeten worden vastgelegd. Verzekeraars, kwaliteitseisen en de roep om transparantie zorgen ervoor dat een groot deel van de ‘gewone’ werktijd nodig is voor ‘schrijftijd’.

Maar voelen de medewerkers daar zelf de noodzaak wel voor? De werkdruk is al hoog genoeg, ‘waarom zou ik dan in mijn vrije tijd nog extra zaken doen’. Bovendien: ‘we doen het al 20 jaar zo dus waarom zou ik het dan nu anders doen’.

Ondanks dat je de boodschap steeds weer communiceert is er op een of andere manier geen intrinsieke noodzaak om ‘het anders’ te gaan doen en vooral de ‘oudere’ medewerkers krijg je slecht in beweging.

Wanneer zijn medewerkers ‘future proof’?

‘Future proof’ zijn vraagt om andere vaardigheden dan alleen de inhoudelijke kennis. Het vraagt om een flexibele leerstijl, een grote dosis nieuwsgierigheid, lef om van anderen te leren en mentale flexibiliteit.

Weet jij of jouw medewerkers in staat zijn om op korte termijn ander en effectief gedrag te ontwikkelen? Immers hoe flexibeler de medewerkers zijn des te flexibeler jij met jouw organisatie kan zijn.

Het is daarom belangrijk dat het HR beleid van de organisatie gericht is op het menselijk kapitaal en dat sociale innovatie centraal staat. Om vervolgens goed in kaart te brengen of medewerkers ‘future proof’ zijn is het inzetten van functioneringsgesprekken, in welke vorm dan ook, een belangrijke en nuttige bron van informatie. Dus de noodzaak om deze gesprekken te houden is groot als je de toekomst van je organisatie wilt inrichten.

Wat zegt de vakantiebestemming van medewerkers over hun flexibiliteit en het vermogen om te gaan met veranderingen?

Hieronder drie vragen om het verandervermogen en de flexibiliteit van de medewerkers te ontdekken tijdens een functioneringsgesprek.

1. Waar ga je graag naar toe als je op vakantie gaat en waar word je daar dan vrolijk of blij van?

Want waar je ook naar toe gaat, je krijgt altijd met een andere cultuur te maken. Van Terschelling tot Timboektoe, er is altijd iets waar je wat van kan leren. Van een duinhuis dat overboekt is tot een Yak-tocht die niet doorgaat, er gebeurt altijd wel iets onverwachts in de vakantie.

2. Hoe ga jij om met die veranderingen?

Wanneer uw medewerker bij wijze van spreken al contact opgenomen heeft met het programma ‘Red mijn vakantie’, dan ligt de volgende vraag voor de hand “hoe ga je om met onverwachte zaken op het werk?”

3. Hoe nieuwsgierig ben jij naar je collega vakantiegangers?

Heeft uw medewerker bijvoorbeeld rondgevraagd bij andere reizigers naar hun ervaringen en gemaakte keuzes? De vraag “Wat leer jij van de ervaringen van anderen en wat leer jij van je collega’s op het werk?” is een logisch vervolg hierop.

Een strategisch HR beleid en sociale innovatie dragen bij aan de monitoring en ontwikkeling van de talenten van de medewerkers.

Want continu verbeteren kan alleen door te leren leren, als een doorlopend proces, waarbij de talenten van de medewerkers blijvend ontwikkelen en het leervermogen van de organisatie wordt vergroot.

Wil jij leren hoe je in jouw organisatie sociale innovatie kan toepassen om een flexibele en wendbare organisatie te zijn?

Tijdens de ‘leiderschap innovatie dag’ leer je vanuit het HR perspectief naar je organisatie te kijken. Los van de inhoud en vooral met de bril van de talentenscout.

Tijdens de ‘innovatiereis voor de organisatie’ staat het leren leren centraal en wordt in co-creatie van medewerkers en leidinggevenden gewerkt aan het leervermogen van de organisatie.

Voor medewerkers die ontdekken dat ze niet meer de juiste persoon op de juiste plek zijn of niet over de juiste vaardigheden beschikken biedt de individuele innovatiereis’ praktische handvatten voor de volgende stap.

Vul het informatieformulier in en ik neem zsm contact met je op want;

Zonder persoonlijke innovatie geen technische innovatie.

Meer lezen?

John T. Delaney vertelt in The Huffington Post dat het vergroten van het leervermogen van huidige en toekomstige medewerkers het belangrijkste onderwerp is voor personeelsbeleid in de 21ste eeuw. Lees hier zijn artikel.